Her jobber Skog og Hegre kommer til i løpet av utstillingsperioden. Noe har allerede skjedd: et besøk i manuskriptsamlingen på Nasjonalbiblioteket hvor vi fant det vi lette etter: skisser til et uferdig manuskript om Giordano Bruno, skrevet av Hans E. Kinck1.
Resten vil skje i løpet av tre uker på Lydgalleriet, vi vet ikke hva, bortsett fra at det blir lyd, mye lyd, hardt arbeid og ideer spredt ut i tid og rom. Hvordan disse historiene fletter seg inn Skog og Hegre på jobb er fortsatt usikker, ettersom Karen Skog og John Hegre lager den i utstillingsperioden, og publikum inviteres inn i prosessen. Randi Nygård deltar i utstillingen, og gjesteforeleser om den engelske savanten Daniel Tammet og hvordan hans ideer om lingvistikk, persepsjon og matematikk har inspirert hennes arbeid.
1 H. E. Kinck: Manuskripter og noen brev, hans skrivemappe og briller. Diverse er tittelen på en av arkivseksjonene til Nasjonalbiblioteket. Blant manuskriptene til Kinck er et utkast til et aldri ferdig skuespill om nomaden Giordano Bruno. Denne matematikeren, astrologen, poeten og mystikeren, var også en berømt mester i hukommelseskunsten, kjent for å bruke «minnehjul» for å holde kunnskap om universets uendelighet.
Omtrent 300 år senere inspirerte hjulene på sin side kunsthistorikeren Aby Warburg til å lage Mnemosyne-Atlas, der han sporer historiske linjer gjennom tilbakevendende bilder, symboler og ideer i kunst og kultur. Atlaset ble imidlertid aldri fullført, og led samme skjebne som Kincks skuespill; forfatteren døde før den kunne være ferdig. Brunos arbeid med minne var av avgjørende interesse for både Warburg og Kinck, og notater om ham fyller sidene i deres siste dagbøker. Arven etter Warburgs forskning ville finne sin grunn i biblioteket hans som Warburg Institute ble etablert rundt. Biblioteket er ordnet etter temaer som angår mennesket og kunnskap og deres plass i universet, dannet av Warburg som «et sinnets laboratorium» i hans forsøk på å kurere menneskehetens trangsynthet og uvitenhet om dens arv.
Den engelske historikeren Frances Yates reviderte senere Warburgs ideer i boken The Art of Memory, en vitenskapelig historie om kunsten å huske som spenner fra storhetstiden i antikken, via Bruno og okkultisme, til dens ultimate innflytelse på det grunnleggende i moderne vitenskap. Yates levde ikke lenge nok til å være vitne til teknologien til dagens Ars memoriae, som er helt digital.
Kincks arbeid ble videre tatt opp av en av hans mest engasjerte disipler, Ingeborg Refling Hagen. Hun engasjerte seg hele livet i innledende øyeblikk av delt litterær erfaring. Under hennes internering i andre verdenskrig for sin antifascistiske overbevisning og ulovlig arbeid innså hun at det eneste hun hadde som ikke kunne konfiskeres, var bøkene, poesien, historiene og sangene hun hadde husket fra barndommen. Etter løslatelsen, og hyllet moren til musene Mnemosyne, kom Hagen til å etablere en ny litterær bevegelse. Suttung ble praktisert gjennom musikk og delte opplesninger, memorert litteratur, filosofi og myter, og skapte et levende arkiv av kulturminne.
Her jobber Skog og Hegre er den første delen av LYDHØRT, initiert av Lydgalleriet og kuratert av Signe Lidén.