En ambisonics-konsert med:
Raw (2012) 18'00 — Norgespremiere, av Åke Parmerud: Stykket ble laget av kun én lydkilde. Den mest ukontrollerbare programvaresynten jeg noensinne har møtt: Skrewell. Jeg bestemte meg for å bruke utgangen helt rå for ikke å prøve å perfeksjonere lyden, ikke legge til noen behandling, effekter eller annen etterbehandling. Det kom til slutt ut som en slags komponert improvisasjon der jeg kombinerte forhåndsinnspilt materiale med liveopptreden. Rå er romlig ved hjelp av ZKMs Zirkonium-programvare.
Shine (2012) 20'00 — Norgespremiere av Ludger Brümmer: Den paradoksale ideen om å gå videre, men likevel holde seg i øyeblikket, har fascinert meg lenge. skinne har blitt realisert ved hjelp av Genesis, Zirkonium, Common Music og Common Lisp Music programvare. Genesis, en programvare som brukes til å simulere svingende objekter, ble utviklet ved ACROE Institute av Claude Cadoz, Annie Luciani og Jean-Loup Florens. Denne teknologien som brukes i animering av fysiske modeller er basert på implementeringen av Newtons lover. Simuleringen av objekter overtales både akustisk og visuellt.Zirkonium-programvaren ble utviklet på ZKM|Karlsruhe .Ved hjelp av Zirkonium programvare kan flerkanals verk spilles i forskjellige høyttalermiljøer. Common Music er et algoritmisk komposisjonsverktøy, designet av Heinrich Taube ved ZKM og University of Illinois. Common Lisp Music er en lydsynteseprotokoll, utviklet av William Schottstaedt ved CCRMA ved Stanford University.
Shanghai Soundwalk (2014) 8'35 — Verdenspremiere av Natasha Barrett: En opptak av en miljøutflukt: en lydvandring i tradisjonell forstand, komprimert i tid. Vi krysser Huaihai Middle Road, følger parallelle bakgater der menn som spiller mahjong blander seg med barn, sykler, scootere og kvinner som gjør sine daglige gjøremål, på vei mot markeder i Laoximen-distriktet. Et klart hopp i tid og rom over Huangpu-elven lanserer oss inn i World Expo 2010. Shanghai-lydpromenaden er dekodet fra 1. ordens Soundfield-opptak. En stereo- og binaural 3D-versjon vil bli utgitt på+3dB-etiketten senere i år.
Velvet Skin, Heart of Steel (2013) 7'06 — Norgespremiere, av Fernando Lopez-Lezcano: Konserthuset Bing kan virke som lydfløyel, elegant dekket med flere overlappende sinusformede kurver skåret ut av varmt resonant tre, seilene og skytaket som kjærtegner alle lyder produsert på scenen til omsluttende skjønnhet, men i kjernen er Bing konserthus laget av stål. De soniske materialene ble lokket til musikalsk form ved hjelp av Bill Schottstaedts s7 Scheme språktolk og CLM. Romlig med 3. ordens 3D-ambisonikk.
Aria ex aria (2014) 12'00 — Verdenspremiere, av Anders Vinjar: Stykket inneholder innspillinger av rom — inne, ute, små, store — fylt med lyden av mange typer aktiviteter — som spenner over teknologi, menneskelig uttrykk og naturlyder. Opptakene er gjort ved hjelp av en DMS-teknikk og Sound Field mic. Madeleine kirke i Paris, en bil, fjellvann i Vassfaret, interiør av instrumenter, grønnsakselgeren på gatehjørnet, vandring gjennom Oslo, bagateller på bordet — forskjellige klingende kvaliteter samhandler og formes dermed videre, og skaper en musikalsk progresjon i spill. Stykket er kodet i Ambisonics. Alt arbeidet er gjort med Linux og åpen kildekode-programvare.
Koprodusert av BEK.