Mercury on a Wednesday er et lydverk basert på et gammelt papir grunnlagt i boken 'The Sun of a Great Knowledge' av Al'ama Abi El-Abbas Al-Bony på 1200-tallet e.Kr. Yara Mekaweis lydbrikolasjer henter inspirasjon fra den dynamiske strømmen av bysentre og nøkkelinfrastrukturen i byene.
Interessert i arkitekturfilosofien, samfunnshistorien og filosofisk litteratur, er Mekaweis arbeid basert på lyd som et essensielt verktøy for visjon.
De historiske grunnlagene for trolldom i islam ble bygget i tre faser. Original Arabia ga de vanlige magiske verktøyene for beskyttelse, helbredelse og spådom som ble integrert og legitimert av den islamske institusjonen. Fra 9.-10. århundre og utover har introduksjonen og dominansen av hellenistisk (gresk-irano-indisk) esoterisk tanke forstyrret de generelle rammene for magisk intervensjon: astrologiske bestemmelser hadde dominert i unnfangelsen og utdypingen av talismanisk praksis.
Sterkt rystet av den hellenistiske offensiven reagerte islam gradvis, og når det gjelder trolldom, fokuserte sin innsats på fordømmelse og eliminering av det astrologiske rammeverket og på at det ble erstattet av iboende islamske elementer. Konseptuelt er begrepet sihr (hekseri), fordømt religiøst, fortsatt en aktiv aktivitet på grunn av en total mangel på definisjon og avgrensning.
Mercury on a Wednesday er kuratert av Julie Lillelien Porter i respons til utstillingene Poetics of Resistance av Marcelo Brodsky og Invisible av Joy på Kunsthall 3,14.