I A knock from below heard at the bottom av Polina Medvedeva er publikum utstyrt med en elektromagnetisk mikrofon og hodesett som kan lytte til fragmenterte, subverterte kommunikasjonsmidler fra dagens Russland.
Medvedeva henter inspirasjon fra ordtaket «akkurat som du trodde du har nådd bunnen, banker noen nedenfra».
Med henvisning til wire-tapping av stikkontakter i Sovjetunionen og DDR, er lydinstallasjonen en samling samtaler som blir avlyttet, lyttet til, tilbakekalt eller spilt inn. A knock from below heard at the bottom forsøker å søke etter opprinnelsen til grusomhetene, tillit til desinformasjon og passiv utholdenhet, samt gnister av sivil ulydighet midt i absurditeten av sensur og nedgangen i borgerrettighetene i dagens Russland.
En merkbar understrøm i samtalene er et generasjonsskille som river opp familiebånd. Til installasjonen på Lydgalleriet har Medvedeva i tillegg utviklet lydresponsive glasslysskulpturer. Hengende fra taket spekulerer disse rødbeteskulpturene i publikums posisjon.
Søndag 3. desember fremfører Medvedeva et live-komponert stykke, Re-Currents der hun bruker stemmen som instrument. Verket forsker på militarisert kjønnsvold og er inspirert av en praksis adrienne maree brown og Walidah Imarisha utviklet og kalt visjonær fiksjon, som tar sikte på å forestille seg nye rettferdige verdener gjennom kollektiv organisering nedenfra og opp.
A knock from below heard at the bottom er utviklet gjennom residenser ved Rijksakademie van beeldende kunsten, BEK, Bergen Kunsthall, S12 og Mustarinda. Utstillingen er støttet av Mondriaan Fund, Bergensrådet og Norsk Billedkunstnerfond. Kuratert av Julie Lillelien Porter og co-produsert av Lydgalleriet og Oscillations.