01

.

10

.

11

01

.

10

.

11

Facebook event

Pierre Henry

Pierre Henry

I samarbeid med Ekkofestivalen har Lydgalleriet æren av å presentere en av de aller, aller viktigste navnene innen elektronisk musikk: Pierre Henry. Født 9. desember 1927 og utdannet i konservatoriet i Paris. Pierre Henry regnes i dag som en pionér innen elektro-akustisk komposisjon. Hans fremgangsmåte har vært å utforske syntesen mellom såkalt konkret og elektronisk musikk og var et resultat av hans vennskap og samarbeid med Pierre Schaeffer, samtidig som Henry var elev av Nadia Boulanger og Olivier Messiaen i konservatoriet. Essensen i hans innovative og særegne univers er hans evige søken etter nye lyder og nye komposisjonsmåter, noe som har både fremkalt vidunderlige musikalske (og ikke-musikalske) øyeblikk og stor anerkjennelse hos et publikum som er interessert i kunstmusikk og klassisk musikk, men like viktig er respekten Henry har i dag hos en rekke viktige artister og musikere som i dag holder på med elektronisk musikk. Mange har også et forhold til hans musikk, uten å nødvendigvis være klar over det, ettersom tittelsporet til den populære tv-serien “Futurama” er bygget på Henrys “Psyché Rock” fra 1967.Siden 1971 har Pierre Henry bodd og arbeidet i et av de få gjenværende husene av Picpus-kvarteret i Paris.Henry har aldri gitt seg og virker ikke å bli ferdig med å lage, komponere og fremføre musikk med det alle første. I senere tid, noe som i all annen sammenheng ville vært for en evighet siden, har han samarbeidet med institusjoner som Violent Femmes og Radio France, i tillegg til å ha blitt remikset av artister som Coldcut, Fatboy Slim og William Orbit.

Sue Tompkins uses text and the printed word to represent both sound and meaning, and opens a new exhibition of her text on paper works at Lydgalleriet. Drawing inspiration from everyday events and experiences she recontextualises them through writing, and gives them a different kind of rhythm on paper. Through her work she transfers multi-dimensional performance ideas of rhythm, tempo and composition in to the gallery space. 

The opening of Sue Tompkins' exhibition will also include an exclusive screening of a new film by artist Luke Fowler. Country Grammar, an 18-minute film transferred to digital from 16mm, takes as its starting point a 2003 text performance by Tompkins of the same name, but is far from a documentation of the work. Only this one screening, in colaboration with Borealis Festival, 8th March 5.30 pm.

Photo: courtesy the artist and The Modern Institute