+

Sign up to receive our newsletter

information is used solely For mailing list

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

10

.

05

.

24

07

.

07

.

24

Siri Austeen

Under produksjon av en større lydinstallasjon skjedde det en dramatisk hendelse som endret alt. Refleksjonene rundt hendelsen fremkalte et perspektivskifte hos Austeen – et skifte som har påvirket hennes utforskning av lydinstallasjonen som form, til et sted hvor ting kan skje eller har skjedd. I Det som beveges flytter seg tar Austeen opp temaer som omhandler våre måter å lytte på, de øyeblikkene der ens eget ståsted som lytter forrykkes, og posisjonen en lytter ifra strekker seg mot omgivelsene på nye måter.

På Lydgalleriet vil Det som beveges flytter seg inneholde fire prosjekter; en lydinstallasjon, et bilde, en performance og en kassettutgivelse. Lørdag 1. juni holdes en performance med tittelen Ikke hjemløs, men uten fast bopel, der Austeen fremfører egne tekster og trakterer installasjonens bassinstrument og saxopet. I forbindelse med performancen, lanseres også Austeens ferske kassettutgivelse Tides and Wanderings, utgitt på Breton Cassette (lanseres digitalt på Bandcamp 30. juni).

Utstillingen på Lydgalleriet inneholder også et innrammet stykke håndlaget papir av bjørk. Papiret stammer fra det 103 år gamle tuntreet som ble felt på Falstadsenteret høsten 2023. Stedets historikk som Norges største konsentrasjonsleir i krigsårene 1941-45, har gitt bjørka status som et taust tidsvitne. Verket inngår i Austeens langsiktige prosjekt "Ears of the Field", som siden 2011 har utforsket spørsmål knyttet til det å vitne, og det å bære vitne. 

Siri Austeen er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim (1981–85). I sin praksis er hun opptatt av hvordan ulike lyttestrategier påvirker oss. En gjennomgående tematikk er de individuelle, kollektive og økologiske strukturers inngripen i hverandre. Austeens praksis er ofte basert på utforskende feltopptak, som kommer til uttrykk gjennom stedsspesifikke lydinstallasjoner, musikalske performancer og deltakerbaserte prosjekter. Austeen har siden tidlig på 80-tallet vært engasjert i ulike musikalske prosjekt som del av sin kunstneriske praksis.

Det som beveges flytter seg er støttet av Norsk Kulturfond, Billedkunstnernes Hjelpefond og Billedkunstnernes Vederlagsfond. Takk til Halden Bookworks og Johan Solberg for assistanse i tilvirkning av papir, og til laboratoriet RISE PFI Trondheim for produksjon av cellulose fra bjørk, Ingeborg Hjort og Falstadsenteret for samarbeid og dialog rundt tema kunst og minnekultur og Breton Cassette ved Pernille Meidell for støttende energi. 

Foto: Øystein Thorvaldsen. Kuratert av Julie Lillelien Porter. 

During the production of a large sound installation, a dramatic event that changed everything occured. Reflections on the event provoked a shift in perspective for Austeen – a shift that influenced her experience of the sound installation as a form, to a site where things can happen or have happened. In Det som beveges flytter seg ("What is moved moves"), Austeen addresses themes concerning our ways of listening, the moments where one's own listening position is disrupted, and the point from which one listens extends towards the surroundings in new ways. 

At Lydgalleriet, Det som beveges flytter seg will contain four projects; a sound installation, a picture, a performance and a cassette release. On Saturday June 1st, the live piece Ikke hjemløs, men uten fast bopel ("Not homeless, but without fixed abode") will be performed with Austeen's own text pieces together with the installation's bass instrument and saxopet. In relation to the performance, Austeen's fresh cassette release Tides and Wanderings will also be released on Breton Cassette (and digitally on Bandcamp June 30th). 

The exhibition at Lydgalleriet also includes a framed piece of handmade birch paper. The paper originates from the 103 year old courtyard tree that was felled at the Falstad Center in the autumn of 2023. The site's history as Norway's largest concentration camp during the war years 1941-45 has given the birch the status of a silent witness. The piece is part of Austeen's long-term project "Ears of the Field", which since 2011 has explored questions related to the act of witnessing, and to bear witness.

Siri Austeen graduated from the Academy of Fine Arts in Trondheim in 1985. In her practice, she is concerned with how different listening strategies affect us. A recurring theme is the interplay between individual, collective and ecological structures. Austeen's practice often revolves around exploratory field recordings, manifested through site-specific sound installations, musical performances, and participatory projects. Since the early 1980s, Austeen has been involved in various musical projects as part of their artistic practice.

Det som beveges flytter seg is supported by Arts Council Norway, The Visual Artist's Aid Fund and the Visual Artist's Remuneration Fund. Thanks to Halden Bookworks and Johan Solberg for assistance in the production of paper, the laboratory RISE PFI Trondheim for the production of birch cellulose, Ingeborg Hjort. and the Falstad Center for collaboration and dialogue on the theme of art and memory culture, and to Breton Cassette with Pernille Meidell for production support.

Photo: Øystein Thorvaldsen. Curated by Julie Lillelien Porter.